Personal Training


Arja, 6 kk PT-paketti

Screen Shot 2016-03-20 at 20.43.49

Miksi aloittaminen on joskus niin vaikeaa? Pelkäämmekö epäonnistumista, muutosta vai jotain muuta … ? Sukurasitteena 2-tyypin diabetes – yksi sokerirasitustesti kohonneiden arvojen vuoksi ja lievästi neulakammoisena en todellakaan voinut enkä edes halunnut kuvitella mitä pahimmillan diabetes toisi mukanaan. Liikuntani oli lähinnä lenkkeilyä/hiihtoa, epäsäännöllistä kuntosalilla käyntiä ja pari viimeisintä vuotta myös Annelin tunneilla käyntiä, kahvakuulaa ja zumbaa. Mikään ei ollut kuitenkaan säännöllistä, varmaan liikuin keskimäärin kaksi, korkeintaan kolme tuntia viikossa. Omasta mielestäni myös söin suht´ terveellisesti, mutta miksi vuosia sitten jääneet muutamat raskauskilot ja niiden jälkeen vielä vuosien myötä tulleet muutamat kilot eivät vain lähteneet? Olin aiemmin miettinyt, että olisi tosi helppoa, jos joku vain kertoisi mitä syödä, kuinka paljon, ja miten liikkua. Minulle ei teettäisi mitään vaikeuksia valmiiden ohjeiden noudattaminen. Olin kuullut jumpassa kuinka joku oli Annelin PT-valmennettavana ja lukenut myös hänen sivujaan ja tuli tunne, että tämä on nyt tässä, on menossa sellainen elämäntilanne, että on mahdollista panostaa itseensä täysin ja pyydän ammattilaisen apua. Kun laitoin nimen sopimuspaperiin tuntui oikeastaan erittäin helpottavalta, kaikki mitä tästä eteenpäin tapahtuisi olisi Annelin käsissä ja luotin ihan täysin häneen. Tavoitteeksi itselleni asetin paremman kunnon, kiinteämmän ja -10 kg kevyemmän vartalon, sekä pysyvän muutoksen myös ruokapuolella.

 

Anneli teki alkutestit, jotka käsittivät mm. kehonkoostumus-, verenpainemittauksen, strategiset mitat, kuntotestin ja haastattelun. Kuuluisat Malminkartanon raput sain myös kokea. Sydämen syke oli jo lähtöviivalla jännityksestä korkea sännätessäni alkulämmittelynä mutaista rinnettä ylös ja alas ennen rapputestiä. Muutamana päivänä pidin ruokapäiväkirjaa, jonka Anneli analysoi. Aloitusajankohtahan tälle loppuelämän projektille olikin suht´täydellinen, isänpäivän brunsseineen ja kaikkineen. Joulukin lähestyi.Kun sain käsiini ensimmäisten viikkojen harjoituskalenterin, ensimmäinen ajatus oli, että missä ihmeen välissä ehdin tehdä kaiken – kotityötkin on olemassa, ja jokaiseen kuntoiluhetkeen menee ainakin tunti…ja joka viikko vähintään neljä tai viisi iltaa liikuntaa eri muodoissa. Ruokalistalla huomio kiinnittyi kukkakaaliin ja parsakaaliin, minulla ei ollut mitään niitä vastaan, mutta ensimmäinen ajatus näistä oli höyrytettyinä ja puolen vuoden ajan…niille pitää kyllä kehitellä muita muotoja, tuumasin. Ensimmäisen kerran ruokaostoksilla ohjeiden kanssa ja soitin jo Annelille kysyäkseni mitä tarkoittaa listalla tuo lukema kalkkunaleikkeen kohdalla. Ruokapuoli muuten oli suht´helppo toteuttaa kun tein kerrallaan kolmen päivän annoksen jottei tarvinnut olla joka ilta kokkailemassa vaan aikaa jäi kuntoiluun.
Totesin melkein heti ensimmäisten harjoitusten kohdalla, että aiempi omatoiminen kuntoiluni oli tyylilleni ominaista “mennään eikä meinata”, kun tehdään niin tehdään täysillä. Nyt piti opetella lenkkeily alhaisella peruskuntotason sykkeellä, tuntui melkeinpä helpommalta ainakin henkisesti kävellä reippaasti kuin yrittää hölkötellä tuskaisen hitaasti. Mieleen on jäänyt alkutaipaleelta tammikuinen ilta jolloin olisin ollut normaalisti Hangelbyssä jumpassa, mutta ohjelmassa oli lenkki ja Annelin tekemä kuntopiiriohjelma. Tuuli ja satoi räntää melkein vaakatasossa kun otsalampun valossa taivalsin etelä-Sipoossa hiekkatietä ja toivotin selfien kera Annelille hyviä jumppahetkiä hikiseen ja hapettomaan saliin ja hän kannusti “attitude”. En varmana olisi sellaisella säällä normaalisti lähtenyt lenkille, mutta kun se nyt luki ohjelmassa niin lähdettävä oli. Mustaa valkoisella – ei mitään vaikeuksia toteuttamisessa. Ajankäytöllisesti tehokasta oli jäädä suoraan töistä työpaikan kuntosalille tekemään kahvakuulaa, kuntopiiriä, pyöräilemään jne. tai jäädä auton kyydistä pois kotimatkalla ja lenkkeillä loppumatka. Yhden ainoan kerran mieleen tuli miksen ryhtynyt tähän aiemmin, mutta turha kuitenkaan jossitella jälkeenpäin, hyvä että päätin nyt turvata ammatti-ihmiseen joka osaa hommansa. Oli hienoa huomata kuinka vähitellen kilot lähtivät ja muutoksia tapahtui. Joka kerta ennen välitestejä jännitin kuitenkin tuloksia, vaikka olin ohjeiden mukaan harjoitellut ja syönyt. Välillä Anneli soitti tai tekstaili henkilökohtaisten tapaamistemme välissä ja kyseli kuulumisia. Ennen lopputestiä teimme retken Luukkiin, minulla 10 kg:n levypaino repussa – miten se voikaan painaa niin järkyttävän paljon…

Lopputuloksena ihan huippuhyvät tulokset, kyllä kelpaa. Nyt pitäisi Annelin antamilla eväillä pärjätä ja tietää mitä ja miten itse tehdä. Helpottaa kun voi katsoa vanhoja viikko-ohjelmia ja kuntoilla niiden mukaan. Minulle tuntuu toimivan paremmin se, että asiat ovat paperilla edessäni. Seuraavat tavoitteet olen itselleni asettanut jotta on selkeä päämäärä minkä vuoksi jatkaa innolla harjoittelua. Kun olen vauhtiin päässyt niin vierivä kivi ei sammaloidu!

 

 

Anders,3 kk PT-paketti

antti

Aloin viime syksynä käydä Hangelbyn maanantaisissa Äijätreeneissä jälkipolven ystävällismielisen painostuksen seurauksena …. Tätä ennen minulla oli urheilun suhteen ollut muutaman vuoden melko passiivinen vaihe kun en polvileikkauksen jälkeen enää uskaltanut urheilla vamman uusiutumisen pelossa. Ja kun ei tee mitään, niin kunto heikkenee entisestään ja vatsanympärys alkaa vaivihkaa kasvaa.

Selvittyäni Äijätreenien alkushokista ja ensimmäisistä harjoituskerroista lihaskuntoni alkoi kuitenkin pikkuhiljaa parantua ja oman oloni paranemisen myötä myös kuntoilunälkäni kasvaa. Kun sitten ennen vuodenvaihdetta luin Annelin kotisivuilta ilmoituksen uudesta alkavasta 3kk PT-ryhmästä alkoi ajatus muhia päässäni – jos Äijätreenit ovat vaikuttaneet olotilaani jo näin paljon, niin mitähän tuollainen tehotreenijakso ammattilaisten ohjauksessa voisikaan saada aikaan…? Päätin ilmoittautua mukaan!

Alkutestien ja PT-jakson tavoitekeskustelujen jälkeen pidin ohjeiden mukaisesti muutamana päivänä ruokapäiväkirjaa syömisistäni ja juomisistani. Näiden kaikkien alkutietojen pohjalta Anneli ja Susku tekivät räätälöidyn henkilökohtaisen treeniohjelman ja esimerkkipäivän oikeasta minulle sopivasta ruokailusta. Harjoitusohjelmassa oli tietenkin otettu huomioon toiveeni minulle mieluisista liikuntamuodoista.

Harjoitusohjelma laittoi päiväkalenterini ja iltaohjelmani toki hieman uuteen uskoon, mutta uudelleenjärjestely onnistui lopulta kuitenkin suhteellisen hyvin. Piti vain priorisoida asioita uudelleen ja suunnitella ajankäyttöään eri tavalla kuin aiemmin. Tämän jälkeen ei sitten tarvinnut muuta kuin noudattaa harjoitusohjelmaa. On kiva tavoitella tuloksia kun on selkeä suunnitelma! Ruokailuohjeistuksen noudattaminen oli alussa kuitenkin hieman vaikeampaa. Kun aina ei voi itse vaikuttaa siihen mitä ruokailuaikaan eri paikoissa on tarjolla, esimerkkipäivän mukaisen suosituksen noudattaminen oli haastavaa. Pikku hiljaa tähän alkoi kuitenkin löytyä oma tuntuma, joka tuntui toimivalta.

Alussa harjoitusohjelmassa oli aika paljon PK-lenkkejä – hiihtoa ja juoksua. Tein näitä illalla pimeässä ( …. ) kun en kehdannut mennä ihmisten ilmoille juoksemaan niin hitaasti kuin oli tarpeen sykkeiden pitämiseksi PK-alueella. Tätä kun jaksoin tehdä jonkin aikaa huomasin kuitenkin että vauhtia pikkuhiljaa tuli lisää vaikka syke pysyikin PK-alueella. Olin oppinut juoksemaan matalilla sykkeillä! Aiemmin kun lähdin lenkille sykkeet pomppasivat heti tosi ylös jo ensimmäisten juoksuaskelten jälkeen. Nyt näytti siltä että pystyin kun pystyinkin juoksemaan myös matalilla sykkeillä. Myös kannustavat palautekommentit ohjaajilta sähköisen treenipäiväkirjan kautta aikaansaivat hyvän mielen ja kannustivat jatkamaan.

Mitä pitemmälle harjoitusohjelmassa päästiin PK-lenkkien rinnalle alkoi tulla myös erilaisia vauhtikestävyys- ja intervalliharjoituksia. Nämä olivat sitä rasitustyyppiä, jota olin oikeastaan aina ennen juossut. Tässä yhteydessä opinkin, ettei joka lenkillä tarvitse aina juosta itseään piippuun, jotta lenkistä olisi hyötyä. Kun kevyitä ja raskaampia lenkkejä yhdistelee sopivassa suhteessa niin lopputulos on parempi kuin että juoksee veren maku suussa joka kerta – myös motivaation ja jaksamisen kannalta. Koska kyseessä oli ryhmä-PT eikä henkilökohtainen PT, niin meillä oli myös ohjattuja yhteisharjoituksia muiden ryhmäläisten kanssa. Oli todella mukava treenata yhdessä ja kokeilla erilaisia harjoitusmuotoja, joita ei yksin muuten varmasti olisi tullut kokeiltua.

PT-ryhmän 3kk jakso on nyt päättynyt noin kuukausi sitten. Hetken aikaa tämän jälkeen oli hiukan kummallinen olo, kun ei ollut enää valmista treeniohjelmaa jota noudattaa. Jatko onkin nyt täysin omissa käsissä. Itselleni tämä 3kk PT-jakso palautti taas kuntoiluinnostuksen kun huomasin kuinka paljon paremmalta kehoni nyt voi ja jaksaa. Polviongelmanikaan eivät ole vaivanneet vaikka alussa tätä hieman pelkäsinkin.

On hienoa kun nyt voi osallistua eri liikuntatapahtumiin, kuten esimerkiksi viime viikonloppuna “Hitå runt” juoksutapahtumaan ja 12.5km juoksumatkalla ihailla hienoja maisemia ja tulla maaliin hyväkuntoisena ja hyväntuulisena.

Yksi asia kuitenkin on, johon en ole vieläkään ihan ehtinyt tottua. Aiemmin kun halusi vatsan näyttävän pienemmältä napaa piti aktiivisesti yrittää vetää sisäänpäin. Nyt vatsa näyttää pysyvän pienenä ihan itsestään – tosi outo juttu!

Tack Anneli och Susku för en fin PT-period!
Anders

 

Noora, 5 kk PT-paketti



Tulin äidin ja siskon houkuttelemana Annelin Zumba -tunnille alkuvuonna 2011. Ajattelin, että no käydään nyt sitten kokeilemassa, enkä ihan kovin suuria odottanut. Mutta sepä olikin hauskaa ja energistä touhua ja jäin koukkuun. Suuri merkitys oli Annelin persoonalla, hänen koreografioillaan ja hänen tavallaan olla ihmisten kanssa. Kun Anneli sitten aloitti kahvakuulatunnit, olin innolla mukana. Myöhemmin mukaan tulivat myös muut lihaskuntotunnit sekä uusimpana Booiaka -tanssitunnit.

En halunnut mitään parikymppistä tyttöä Personal Trainerikseni, vaan henkilön, jolla on kokemusta ja joka itsekin näyttää siltä, että on tehnyt kroppansa eteen töitä. Anneli tietää mistä puhuu ja elää itse niin kuin opettaa. Halusin itselleni Personal Trainerin, koska olin jo muutaman vuoden treenaillut itsekseni mutta halusin kehittyä ja tiesin ruokavaliossani ja ruokailurytmissäni olevan korjaamisen varaa. Halusin saada selkeän treeniohjelman ja ruokavalion sopivine ruokamäärineen suhteessa tavoitteisiini ja treenin määrään. Valmiiksi tehtyä ”treenilukujärjestystä” ja omilla ravinto-ainemäärillä laskettua mallipäivää on ollut helppo noudattaa. Aiemmin minulla ei ollut aamuisin koskaan nälkä, nyt elimistö on jo niin tottunut säännölliseen ruokarytmiin, että nälkä on kova ja aloitan päivän kunnon aamiaisella. Ruoka-aineet ovat muuttuneet terveellisempään suuntaan ja valitsen ne kaupan hyllyltä jo automaattisesti. Pidän nykyisin herkkupäivän silloin tällöin ja otan joskus lasin tai kaksi viiniä. Alussa teki mieli jotain herkkuja, mutta kun olin päättänyt että teen tämän, niin ei niistä luopuminen tuntunut loppujen lopuksi kovin vaikealta. Personal Trainer tukee, motivoi ja antaa hyvät ohjeet, mutta kaikki lähtee kuitenkin jokaisesta itsestään ja itse se työ on tehtävä.
Varsinaisia huonoja puolia Personal Trainingissa ei ollut. Alussa haasteellista oli aikatauluttaa omat menemiset, treeniohjelma ja säännöllinen ruokarytmi. Lisäksi minulle oli aloitusvaiheessa n. 4 kuukauden ikäinen koiranpentu, jonka hoito ja ulkoilutus piti myös järjestellä jos olin esim. itse menossa suoraan töistä treeneihin jne. Mielestäni ei ollut vaikeaa järjestää aikaa treeniin, vetoaminen kiireeseen tuntuu lähinnä tekosyyltä.

Oma PT-pakettini toteutettiin pienryhmän (3 henkilöä) muodossa. Pakettiin kuuluvat yhteistreenit olivat sika hauskoja, monipuolisia ja vaihtelevia! Ne olivat hyviä myös siksi, että niissä Personal Trainer keskittyi vain meihin kolmeen ja meidän tekemisiimme ja tekniikkaamme. Treenien yhteydessä keskusteltiin miten ruokailu ja itsenäiset treenit ovat sujuneet ja sen pohjalta tehtiin tarvittaessa esim. muutoksia treeniohjelmaan. Ja porukassa treenaaminen on paljon hauskempaa kuin yksin hiki hatussa puurtaminen!

Treeniohjelmani on ollut monipuolinen ja sopivan vaihteleva ja siinä on huomioitu henkilökohtaiset tarpeeni ja kehittymisvaiheeni. Olin aiemmin mm. juossut ja saanut palkkioksi kivuliaat penikat, nyt juoksu on otettu mukaan sopivalla etenemisvauhdilla eikä penikoista ole ollut vaivaa. Osallistuin toukokuussa Naisten Kympille ja syksyllä kutsuu Helsinki Midnight Run. Liikkuminen jatkuu PT-paketin päättymisen jälkeen eli käyn edelleen Annelin ryhmäliikuntatunneilla, juoksen koiran kanssa ja kuntosalikärpäsen puraisemana käyn myös salilla. Olen ollut tosi tyytyväinen Personal Trainingiin ja sain itselleni hyvät eväät, joiden avulla uskon pärjääväni hienosti tästä eteenpäin. Jatkossa voisin teetättää säännöllisin väliajoin kehonkoostumuksen mittauksen ja lihaskuntotestit, että voin seurata omaa kehittymistäni.

 

Susan, 3 kk PT-paketti

Screen Shot 2016-03-20 at 20.47.20

Ja trapporna när man ser dem från parkeringen tänker man nog på att det skulle vara bäst att ta en helikopter för att slippa ända upp. Är mycket nöjd att jag bestämde mej att få hjälp med min övervikt av Anneli och Susku. Efter 3 månaders träning så har jag mycket bättre kondition och vikten gick några kg. Fick t.o.m sy in en skjorta och kläderna spänner inte mera. Supernöjd med det. Nu är det bara att fortsätta för det finns ännu lite magfläsk som jag inte gillar. Mångsidig motion är bäst och Annelis jumppor är mycket effektiva. Ja sama suomeksi.

 

Camilla, 5 kk PT-paketti

Screen Shot 2016-03-20 at 20.48.13

Tammikuussa 2014 päätin, että on aika tehdä muutos. Olo oli vetämätön ja veltto ja puuskuttelin lasten perässä ulkoillessa. En tuolloin ollut juurikaan liikkunut 10 vuoteen. Päätin, että haluan jaksaa paremmin ja tulla virkeämmäksi. Koska en ollut liikkunut vuosikausiin en tiennyt miten lähteä liikkeelle joten päädyin ottamaan yhteyttä Anneliin ja tätä kautta päästä vauhtiin. Tavoitteeksi 3 kk jaksolle asetettiin kunnon kohotus ja varovaisesti n 5 kilon painonpudotus. Sain liikuntakalenterin ja ohjeet ruokavalion suhteen; miten paljon minun pitää syödä mitäkin ja myös esimerkkipäivän jonka mukaan päivän syömiset oli helppo suunnitella. Alussa liikuntamäärä tuntui kovalta mutta selkeää kalenteria oli helppo seurata.

3 kk jälkeen kunto oli noussut kohisten ja olin ensi kertaa elämässä innostunut liikkumisesta! Painoakin lähti tuplasti tavoitteeseen nähden vaikka söin määrällisesti enemmän kuin koskaan. Innostuin niin kovasti että otin 3 kk jatkeeksi n 2 kk lisäjakson, kesälomiin saakka. En olisi puoli vuotta sitten sohvaperunana uskonut että liikkumiseen voi oikeasti tulla tällainen himo . Ilman apua en olisi varmastikaan päässyt alkuun vaan puuskuttelisin edelleen lasten perässä pihalla joten olen todella iloinen että otin silloin tammikuussa yhteyttä Anneliin!

 

Sirpa, 6 kk PT-paketti

testi

“Väsynyt ja vetämätön olo, nousujohteinen kilokäyrä ja kipeytynyt selkä saivat minut alkuvuodesta miettimään, että ”tarttis tehdä jotakin”. Olin käynyt parin vuoden ajan Annelin tunneilla Sipoossa säännöllisen epäsäännöllisesti ja siellä kuulin, että hän tarjoaa myös PT-palveluita. Se alkoi kiinnostaa. Tiesin, että hän on osaava liikunnan ammattilainen ja myös alkuvuodesta PT-ryhmässä aloittaneen tuttavan hyvä kokemus treenauksesta Annelin ja Suskun opeilla vakuutti, että tämä voisi auttaa minua kadonneen energian metsästyksessä. Aloitin huhtikuussa Group Training –ryhmässä ja sain kuntotestin jälkeen kolmen kuukauden treeniohjelman ja ruokaohjeet. Tavoitteeni jaksolle oli kunnon kohottaminen ja painon pudotus. Aluksi mietitytti, miten ehdin tehdä treenit ilman, että se vie kohtuuttomasti aikaa perheeltä. Myös töissä oli kiireinen kevät. Valmis ohjelma ja Annelin ja Suskun neuvot ja muistutuksetsmiley auttoivat siinä, että liikkumiselle tuli järjestettyä aikaa. Anneli otti huomioon ohjelman suunnittelussa myös sen, miten voin liikkua työreissuilla. Malliruokapäivän avulla oli helppo ryhtyä korjaamaan omia ruokailutottumuksia – piti opetella syömään enemmän, mutta jättää pullat ja jätskit kauppaan. Jo parin viikon päästä ohjelman aloittamisesta huomasin, miten olo oli energisempi ja se innosti jatkamaan.

Olen tykännyt siitä, että Anneli ja Susku ottavat huomioon ohjelmassa tavoitteeni ja esimerkiksi sen, mistä liikuntalajeista pidän, mutta kirittävät myös kokeilemaan uutta ja ylittämään omat rajat. Kesäkuun lopun testissä kunto oli parantunut ja painokin pudonnut mukavasti. Päätin kuitenkin jatkaa vielä toiset kolme kuukautta, koska tuntuu, että vastahan pääsin vauhtiin.

 

Heikki, 6 kk PT-paketti



Terve terve, tässä on todellakin Heikki! Kaikin puolin viksu ja vilmaattinen hämäläisen vauhtigeeniperimän omaava entinen aktiiviurheilija, jolle oman kunnon ylläpitäminen saati sen kohottaminen oli pitkään helpoimmillaankin täysin toivotonta. Aikaa myöten myös terveellinen ruokavalio oli ehkä hieman päässyt unohtumaan ja mielikuva siitä vinoutumaan. No hyvä on, aika lailla. Muutokseen tarvitaan joskus joku erityinen häppeninki Minulle se oli viikon lautailureissu, jonka ensimmäisestä päivästä en meinannut toipua lainkaan. Tällöin päätin, että nyt tämä omatoimisuus ja -riittoisuus saa loppua.

Kontaktoin Anskua, jonka tekemisiä olin jo tovin seurannut fb-kaverieni kautta. Päätin kovapäisenä tehdä heti puolen vuoden diilin, jotta muutoksesta tulisi pysyvä. Kolmen kuukauden treenijakson jälkeen olen ollut tosi tyytyväinen: mies on vironnut eloon. Kerta kaikkiaan paras liikkeeni mitä olen tehnyt pitkään pitkään aikaan. Suosittelen lämpimästi.